lauantai 31. toukokuuta 2014

Rossi: Opiskeluni tulokset

Hellurei!

Minä, Rossi ajattelin kertoa teille, mistä johtuu se, että olen niin älykäs hevonen ikäisekseni. En tiedä, tapahtuuko tällaista muilla talleilla, mutta meillä täällä Lapin Saagassa on tällainen tapana. Nimittäin ne hevoset, jotka eivät käy vielä töissä, ovat vähän niin kuin koulussa. Minä olen vasta 3-vuotias pikkuinen, ja siksi muut hevoset, jotka ovat minua paljon vanhempia, toimivat opettajina minulle. Saattaa kuulostaa hieman omituiselta, mutta totta se on!

Minä!
Aineetkin minulla ovat samanlaisia kuin ihmisillä. Tietysti niitä opiskellaan eri näkökulmista. Tänään olikin jännittävä päivä, kun sain todistuksen koulunkäynnistäni. Todistuksesta laitan kuvan postauksen loppuun, mutta sitä ennen kerron kaikista aineista, mitä minulla on.


Aloitetaan käsitöistä. Hrifla opettaa minulle käsitöitä, sillä hän rakastaa vaatteita ja niiden ompelemista. Tänä vuonna hän opetti minulle, miten kudotaan lankarullasta puikkojen avulla huivi. Me hevosethan emme huiveja käytä, joten Hrifla ajatteli, että voisin antaa sen sitten asiakkaiden käyttöön. Jos vaikka tuulisi kovasti, eikä asiakkailla olisi mitään kaulassa suojaamasta tuulelta, voisin minä lahjoittaa heille itse tekemäni huivin.

No, huivista tuli millainen tuli, mutta Hrifla oli tyytyväinen kovaan yritykseeni. Huivia en laita asiakkaiden käyttöön, sillä siitä tuli liian pieni. Se säilyköön koristeena heinäpaalimme päällä.

Minäpä se siinä :)
Hrifla päätti antaa minulle käsityönumerokseni ysin. Olin todella yllättynyt ja ylpeä numerosta, jonka sain!

Hrifla toimi tänä vuonna käsityöopettajanani.
Uskontoa minulle opetti Irmeli. Voin sanoa, että uskonto ei todellakaan ollut lempiaineeni! Koetin opiskella sitä parhaani mukaan, vaikka se ei aineena minua miellyttänytkään. Eräänä päivänä minulla meni kuitenkin hermot ja ihan syystäkin. Kuvitelkaa, miten kirjan tekijä on kehdannut laittaa tällaisen kappaleen uskonnon kirjaani!

'
Ajatelkaa, tuossa kirjassa ei mainittu minun, Ro´s Fra Nevalan nimeä, vaikka kappaleessa puhuttiin, kuka on suurin ja mahtavin. Minähän se olen! Minä, minä ja vielä kerran minä! Suutuspäissäni aloin purra kirjaa, enkä meinannut lopettaa edes silloin, kun Irmeli tuli rauhoittelemaan minua. Oli se sen verran traaginen juttu, että siitä toipuminen vei aikaa.



Opettajani Irmeli antoi minulle uskonnosta seiskan, ja olin siitä itse asiassa jopa hieman yllättynytkin. Odotin enintään kutosta huonon käytökseni takia.

Minä ja uskonnon openi.
Historiaa minulle opetti rakas ystäväni Trana. Hän on juuri läpäissyt koulut läpi älyttömän hyvällä todistuksellaan. Tranan lempiaine oli koulussa historia, ja hän olikin selittänyt minulle monet kerrat kivikausista yms. Siksipä osasinkin kaiken jo aika hyvin. Muuten minua ei historia kiinnostanut, paitsi, että kuvat olivat todella kiinnostavia.


Kuvista oli jännä katsoa, millaisia hevoset olivat niihin aikoihin olleet. Niitä oli käytetty silloin sotaratsuina, eli olivat olleet tärkeässä roolissa. Kokeisiin en muuten lukenut, paitsi katselin kuvia pitkät tovit kuvitellen, millaista olisi ollut kantaa selässään sotilaita ja voittaa pahat vastustajat sodissa. Varmaan aika siistiä!


Trana antoi minulle numeroksi kasin, johon olin melko tyytyväinen.

Trana!
Englantiakin minulla oli, ja sitä minulle opetti Hrimnir. Hän neuvoi, miten tärkeää olisi opiskella hyvin englantia, jotta sitten isona vaellushevosena ymmärtäisi, mitä brittiläisasiakkaat puhuvat. Oppisi tietämään, pitäisivätkö he ratsuistaan, tai haluavaisivatko he laukata tai töltätä. Otin Hrimnirin sanoista vaarin ja opiskelin englantia kunnolla.

Heti, kun opin nuo luvut suomeksi, täytyi ne opetella myös englanniksi. 
Hrimnir antoi minulle arvosanaksi englannista ysin. Se oli kyllä hieno saavutus!

Hrimnir!
Trana opetti minulle biologiaa ja maantietoakin. Hänen sanojensa mukaan on tärkeää osata tunnistaa eläimet. Kun liikkuu maastossa ratsuna, pitää osata tunnistaa, mikä eläin on vaarallinen ja mikä vaaraton. Minun mielestäni se oli typerää. Tiesin kyllä ilman opetustakin tosiasiat. Mikään eläin ei olisi minulle vaarallinen. Pärjäisin tappelussa vaikka leijonille tai dinosauruksillekin. Mielestäni biologia ja maantieto oli typerää. En kyllä siihen paljoa panostanutkaan.



Arvosanan osankin jo aavistaa. Trana antoi minulle seiskan.

Trana, tämän aineen opettajani.
Kuvaamataito olikin sitten aivan erilaista. Hrifla opetti minulle myös sitä käsityön lisäksi. Hän opetti, kuinka täytyi vain ottaa kynä kauniiseen kavioon, käyttää luovuuttaan ja alkaa piirtää. Se onnistui minulta ihan hyvin, paitsi etten en jaksanut keskittyä siihen kunnolla. Mielummin söin kynää kuin rasitin kavioparkojani.


Hrifla sanoi, että häntä jäi hieman harmittamaan laiskuuteni, sillä minulla oli lahjoja. Sain todistukseen kuvaamataidosta kasin. Se on lempinumeroni, koska se on niin kauniin koukeroinen, joten olen tyytyväinen numeroon! :)

Hrifla!
Musiikkia minulle opetti Veera. Hän sanoi, että suurin tarkoitus näillä musiikin tunneilla olisi se, että oppisin hirnumaan juuri täydelliseltä korkeudelta ja täydellisellä volyymilla. Opiskelin täydellisen hirnahduksen löytämistä lauluilla, joissa välillä oli hirnahdusääniä. Minun piti hirnua samaan aikaan kuin musiikkilevyn hevonen matkien hänen ääntään.



Siitä Veera antoi minulle arvosanaksi kasin.


Matikasta en halua edes puhua. Se oli nimittäin jotain aivan kamalaa. Onneksi pääsen siitä nyt kesäksi eroon. Sanon vain sen, että en tajunnut kertotauluista yhtään mitään ja opettajanani toimi Irpa, hevoslaumamme matikkanero. En edes tajua, mihin me hevoset tarvitsemme matematiikkaa.

Minä koetin opetella kertotauluja ulkoa. Aivoparkani joutuivat kovaan työhön.
En viitsi suoraan sanoa, minkä numeron minä matematiikasta vetaisin, mutta voin sanoa, että se on numero 9 väärinpäin...

Irpa, matematiikan openi.
Irmeli opetti minulle fysiikkaa ja kemiaa, joka oli todella mielenkiintoista. Pidin siitä siksi, koska löysin fysiikka-kemian kirjasta vastauksia kysymyksiin, jotka minua olivat mietittyneet pitkään. Opin esimerkiksi sen, ettei hengittäminen ole ruoan ansiota. Olen aina luullut, että hengitämme siksi, kun syömme, mutta nyt sain selville, että hengitämmekin hapen avulla.



Ja arvosanaksi Irmeli antoi ysin! :)


Irmeli opetti minulle myös äidinkieltä. Tiesin jo ennestään kaikki kirjaimet, mutta tällä lukukaudella opin myös kaunokirjoitusta. Tästäkin sain ysin.


Viimeisimpänä, muttei todellakaan vähäisempänä, sain myös yhden kympin todistukseeni. Se tuli liikunnasta! Ystäväni sanoivat, että olen niin liikunnallisesti lahjakas, että ansaitsen ehdottomasti kympin. Liikuntatunneilla Trana harjoitti kuntoani, sillä sen täytynee olla hyvä sitten, kun pääsen vaellushevoseksi. Muuten en jaksa olla pirteä maastoretkillä.

Liikuntatunneilla pelasin myös hammaspalloa. Se on samanlainen peli kuin jalkapallo, mutta siinä kuljetetaan palloa hampailla.

Trana, liikunnan openi!
Sain myös stipendin siitä, että suhtaudun muihin koululaisiin ystävällisesti. Johtuu varmaan siitä, että tässä Lapin Saagan hevoskoulussa ei ole muita koululaisia kuin minä... ;)

Mikä on teidän lempiaineenne koulussa? Itse pidän eniten fysiikka-kemiasta ja liikunnasta! Käyttäytyminen ja huolellisuus minulla oli seiska. Kun kysyin, miksi, Irmeli sanoi, että en ole jaksanut keskittyä tunneilla, vaan olen yrittänyt syödä koulukirjojani ja valittanut nälästä. Ups... Tässä loppuun vielä todistukseni:


Hyvää lomaa ja alkavaa kesää kaikille! ♥

♥: Rossi

4 kommenttia:

  1. Heheh tämä oli kyllä älyttömän hauska postaus!! Rossillahan on ihan hyvä koulumenestys :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos! Mukavaa, että tykkäsit. :) No joo, onhan tuo todistus ihan hyvä, varsinkin kun ottaa huomioon nuoren ikäni. Vielä, jos matikan saisin nostettua seiskaan, niin olisin tyytyväisempi. Vaikka toisaalta eihän me hevoset tarvita matematiikkaa mihinkään. Itse en ainakaan hoksaa, mihin laskutaitoa tarvitsisi. ;)

    ♥: Rossi

    VastaaPoista
  3. Taas jälleen ihana postaus! Oli hauska lukea Rossin koulunkäynnistä, ja ihan hyvä todistus! Irpa ja Hrimnir on nyt mun lemppareita, ja oli hauska katsoa mitä ne opettaa Rossille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! ♥ Tällaiset kommentit piristävät niin päivää! :) Hauska kuulla, että postaus koulunkäynnistäni kiinnosti sinua. Todistukseni oli kyllä parempikin, mitä odotin. Terveisiä Irpalta, matikkanerolta ja Hrimniriltä, parhaalta englannin opettajalta, sinulle! ;)

      ♥: Rossi

      Poista

Kommentoithan, sillä jokainen positiivinen kommentti piristää päivää! ♥ Myös postaustoiveita saa antaa sekä kysymyksiä lähettää. :)